ابداع روشی ایمن و اقتصادی برای بازیافت باتری‎های لیتیوم یون

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند با ابداع روشی فرایند بازیافت مواد کاتدی باتری‎های لیتیوم یون را بهبود دهند به صورتیکه غلظت یون‎های لیتیوم و ساختار کریستالی کاتد مجدداً بازیابی می‎شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند روش بازیافت مواد کاتدی باتری لیتیوم یون را بهبود دهند. این روش جدید نسبت به روش‎های قبلی ایمن‎تر بوده و انرژی کمتری مصرف می‎کند. با استفاده از این روش می‎توان کاتدهای مستعمل را مجدداً در باتری‎های لیتیوم یون بکار برد؛ بطوریکه به مقدار ظرفیت اولیه و چرخه‎پذیری خود باز خواهند گشت.

 

 

به دلیل رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی، انتظار می‎رود که ظرفیت تولید جهانی باتری‎های لیتیوم یون در 5 سال آینده به چند صد گیگاوات ساعت در هر سال برسد.

در این پروژه روش مستقیمی برای بازیافت و تولید مجدد کاتدهای مستعمل باتری‎های لیتیوم یون پس از 5 تا 10 سال کارکرد پیشنهاد شده است. بطوریکه یون‎های لیتیوم که در اثر استفاده مکرر از ساختار کاتد حذف می‎شوند، مجدداً به ساختار کریستالی آن بازگشته و ساختار آن را به حالت اولیه خود بر می‎گردانند. این فرایند شامل اعمال فشار به محلول نمک لیتیوم به میزان تقریبی 10 اتمسفر است. منتها مشکل اینجاست که این مرحله اعمال فشار هزینه زیادی در پی دارد و از طرفی نیازمند ملاحظات ایمنی و تجهیزات ویژه‎ای است.

لذا این گروه محققان روش راحت‎تری را در فشار 1 اتمسفر تعبیه کردند. نکته کلیدی استفاده از نمک‎های اتکتیک لیتیوم است (ترکیبی از 2 یا چند نمک که در دمایی بسیار پایین‎تر از دمای مختص به خودشان ذوب می‎شوند). این ترکیب نمک‎های لیتیوم جامد منجر به ایجاد مایعی عاری از حلال خواهد شد که محققان می‎توانند از آن برای انحلال کاتدهای تخریب‎شده استفاده کنند و یون‎های لیتیوم را بدون اعمال فشار اضافی وارد ساختار کاتد کنند.

در این روش بازیافت، مواد کاتدی از باتری‎های لیتیوم یون مستعمل جمع‎آوری شده و سپس با محلول نمک لیتیوم اتکتیک ترکیب می‎شوند. این مخلوط سپس در دو مرحله تحت عملیات حرارتی قرار می‎گیرد: در ابتدا تا 300 درجه سانتیگراد حرارت داده شده و در ادامه به مدت چند ساعت در دمای 850 درجه سانتیگراد قرار می‎گیرد و در نهایت طبق روال طبیعی به دمای اتاق بازخواهد گشت.

محققان از این روش برای بازیافت مواد کاتد NCM 523 استفاده کردند که حاوی نیکل، کبالت و منگنز بوده و امروزه در اکثر خودروهای الکتریکی کاربرد دارد. مواد کاتدی که از این روش تهیه شدند، مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند و ظرفیت و چرخه‎پذیری همانند کاتدهای اولیه نشان دادند.

 

 

همانطور که اشاره شد، یک باتری لیتیوم یون به مرور زمان، یون‎های لیتیوم خود را از دست می‎دهد. همچنین ساختار کریستالی کاتد نیز تغییر می‎کند؛ به نحوی که توانایی کمتری برای ورود و خروج یون‎ها نشان می‎دهد. با این روش بازیافت می‎توان هم غلظت یون‎های لیتیوم را به مقدار اولیه برگرداند و هم ساختار کریستالی کاتد را بازیابی کرد.

با تلاش‎های محققان، این روش بازیافت در انواع مختلف مواد کاتدی برای باتری‎های لیتیوم یون و سدیم یون استفاده خواهد شد. از طرفی محققان در تلاش هستند تا از این روش برای بازیافت مواد آندی همچون گرافیت بهره ببرند.