ساخت باتری با ورقه‎های ضخیم نیکل و کارایی بیشتر از باتری لیتیوم یون

شرکت استارتاپ سوئیسی اینولیت موفق شد تا با استفاده از فوم‎های ضخیم نیکل و نوآوری در ساخت ماده الکترولیت، نوعی باتری لیتیومی را تعبیه کند که طول عمر 10 تا 100 برابر بیشتر از باتری‎های لیتیوم یون رایج دارد.

از آنجاییکه سامانه‎های زیادی در حال گذار به سمت منابع ذخیره الکتریسیته بهتر هستند، اختراع یک نوع باتری بادوام و غیر قابل اشتعال یک قدم رو به جلو خواهد بود.

در طی دهه‎های گذشته، فناوری باتری مطلوب برای اهداف ذخیره‎سازی و انتقال انرژی از نوع باتری‎های لیتیم یون بوده است. اما این فناوری مشکلات شناخته شده‎ای دارد. یکی از اینها دانسیته انرژی آزادشده آنهاست که در حد سوخت‎های مایع هیدروکربنی نیست و نمی‎تواند در خودروها استفاده گردد. در واقع امکان اینکه بتوان باتری‎های زیادی را درون یک خودرو بسته‎بندی کرد تا توان لازم برای طی مسافت طولانی را فراهم کنند وجود ندارد. از اینرو کارایی این باتری‎ها در وسایلی نظیر هواپیماها نیز کاسته می‎شود، زیرا نسبت توان به وزن آنها برای پروازهای طولانی مدت مطلوب نیست.

مسئله دیگر مربوط به ایمنی این باتری‎هاست. این باتری‎ها تمایل زیادی به ایجاد اشتعال و انفجار دارند که در نتیجه، کاربرد آنها را در خودروها و هواپیماها کاهش می‎دهد.

در حال حاضر، شرکت استارتاپ سوئیسی اینولیت ادعا می‎کند که پیشرفت زیادی برای حل هر دو مشکل داشته است. بطوریکه در ازای استفاده از الکترولیت آلی که در اکثر باتری‎های لیتیم یون استفاده شده و به شدت آتشگیر هستند، در این باتری از نوعی الکترولیت کاملاً معدنی استفاده می‎شود که غیر قابل اشتعال است. ضمناً این الکترولیت، عاری از هرگونه ماده سمی، فلزات نادر یا مواد معدنی است که در برخی نقاط خاص یافت می‎شوند. این شرکت ادعا کرده که این باتری‎ها پس از طی هزاران چرخه شارژ و دشارژ نیز پایداری خود را حفط می‎کنند.

فناوری بکار رفته در این باتری بر پایه لیتیم است ولی از نوع باتری لیتیوم یون نیست. اختلاف کلیدی که وجود دارد این است که باتری‎های لیتیوم یون بر اساس انتقال یون‎های لیتیم بین دو الکترود و الکترولیت کار می‎کنند و در ضمن، یون‎های لیتیوم در ساختار لایه‎ای الکترودها نفوذ می‎کنند. اما باتری ساخته‎شده توسط شرکت اینولیت بر اساس انتقال الکترون‎ها بین الکترودها کار می‎کنند.

در شکل زیر نمونه اولیه باتری شرکت اینولیت نشان داده شده که از لیتیوم در ساختار خود استفاده کرده ولی از نوع باتری لیتیم یون نیست.

 

 

الکترولیت بکاررفته در این باتری از دو جزء تشکیل شده که عبارتند از نمک هادی لیتیم تتراکلروآلومینات (LiAlCl4) و سولفور دی‎اکسید به عنوان حلال. نکته جالب قضیه اینجاست که این نمک به صورت جامد بوده و SO2 نیز به صورت گازی است. اما زمانیکه با یکدیگر ترکیب می‎شوند، نوعی مایع زرد کمرنگ را با ویسکوزیته مشابه آب را تشکیل می‎دهند.

مولکول‎های SO2 با احاطه کردن و ایجاد پیوند با نمک، مایعی را تشکیل می‎دهند که بیشتر مشابه نمک مذاب عمل می‎کند تا محلول‎های رایج و در واقع غلظت بالایی از حامل‎های بار را داراست. این موضوع منجر می‎شود که الکترولیت مورد نظر از هدایت الکتریکی 60 تا 100 میلیون زیمنس بر سانتیمتر در دمای اتاق در مقایسه با 10 میلیون زیمنس بر سانتیمتر برای الکترولیت‎های آلی برخوردار باشد. همین موضوع باعث می‎شود تا بتوان سل‎هایی را ساخت که ذاتاً توان بیشتری از سل‎های حاوی الکترولیت‎های آلی داشته باشند.

الکترودهای این باتری با فومی از جنس نیکل پوشیده شده‎اند و ضخامت 3 تا 5 برابر بیشتر داشته و لذا بادوام‎تر از پوشش‎های نازک برای الکترودهای باتری‎های لیتیم یون هستند.

در شکل زیر الکترودهای باتری نشان داده شده که با فومی از جنس نیکل پوشانده شده‎اند.

 

 

البته فرایند ساخت فیلم‎های ضخیم از ساخت فیلم‎های نازک راحت‎تر است و به دقت کمتری در طول فرایند نیاز دارد. فیلم‎های ضخیم در برابر آلودگی‎ها مقاوم‎تر هستند و پیچیدگی زیادی در روند ساخت ندارند.

سل‎های شرکت اینولیت 55000 چرخه شارژ و دشارژ را به طور کامل طی کردند که معادل 10 تا 100 برابر طول عمر باتری‎های لیتیم یون رایج است. یک دلیل برای افزایش طول عمر این است که بر خلاف باتری‎های لیتیم یون در اثر استفاده از این باتری‎ها ترسیبی بر سطح الکترودها نخواهد نشست که به عنوان یکی از فاکتورهای کاهش طول عمر باتری‎های لیتیم یون شناخته می‎شود. همچنین، راه‎های کمتری برای تخریب باتری وجود دارد، بر خلاف باتری‎های لیتیم یون که به دلیل طبیعت آلیِ الکترولیت بکاررفته در آنها، روش‎های پیش‎بینی نشده‎ی مختلفی برای تخریب آنها ایجاد می‎شوند.

در حال حاضر خط تولید کوچکی از این نوع باتری ساخته شده که در شکل زیر نشان داده شده است.